‘Elk restaurant moet uitstralen dat iedereen welkom is’
oStel: je gaat uiteten, maar je wilt eerst checken of het restaurant van jouw voorkeur wel rolstoeltoegankelijk is. Waar kun je dan terecht? Judith Hatzmann en Luana Weima merkten dat dit lastig online te vinden was en brachten daar eigenhandig verandering in. Op Toegankelijk Uiteten beoordelen ze restaurants op culinaire kwaliteiten én op rolstoeltoegankelijkheid.
Zoals met veel goede ideeën ontstond het plan voor Toegankelijk Uiteten met de behoefte aan iets wat er nog niet is. Judith en Luana, twee goede vriendinnen, houden van een lekker en gezellig etentje buiten de deur. Maar het overkwam Judith meer dan eens dat het restaurant waar ze heen wilde, niet toegankelijk genoeg was voor haar. De Assense heeft een spierziekte en zit in een elektrische rolstoel. “Ik miste een website waar ik per restaurant kon zien of ik er met mijn rolstoel überhaupt wel in kon. De informatie van bestaande en algemene horeca-apps en -websites is onvolledig of niet actueel. Daar wordt vaak alleen vermeld dat een restaurant rolstoeltoegankelijk is, maar in de praktijk blijkt het dan tegen te vallen. Bovendien ontbreken de details.” Luana: “Ik zei vaak tegen Judith: naar dat restaurant moet je gaan, daar is het leuk of lekker. Maar dan kwamen we tot de conclusie dat het niet geschikt is voor rolstoelers.” Judith: “Het is frustrerend dat ik niet overal heen kan. Het spontane van even ergens lekker eten gaat er af.”
Ondernemersgeest
Tijdens een gezamenlijk etentje ontwaakte hun ondernemersgeest. Luana: “We dachten: waarom gaan we zelf niet zo’n platform maken?” Sinds december 2018 is Toegankelijk Uiteten online. Momenteel zijn 23 restaurants gerecenseerd, met name in hun thuisprovincie Drenthe.
Mystery guests
Onaangekondigd gaan de twee naar een restaurant en recenseren daar als mystery guests niet alleen het eten, maar juist ook de rolstoeltoegankelijkheid. Ze kijken naar praktische zaken, zoals de aanwezigheid van een lift, de ruimte tussen de tafels, de aanwezigheid van een mobiel pinapparaat en of je makkelijk met een rolstoel kunt aanschuiven aan de tafels. Dat leidde bijvoorbeeld bij restaurant Villa Tapas tot de volgende beoordeling: ‘De deuren zijn breed, het pand is ruim, er zijn goede tafels aanwezig waar je met een rolstoel onder kunt rijden (poot in het midden van de tafel), en er is een ruim invalidentoilet aanwezig.’
Over het algemeen valt er nog veel te winnen
Hoewel dit restaurant wél voldeed aan veel toegankelijkheidscriteria, zien Judith en Luana dat het bij veel andere horecagelegenheden niet goed gesteld is met de bereikbaarheid voor mindervaliden. Judith: “Veel restaurants zitten in wat oudere panden in stads- en dorpscentra. Je moet eerst een trapje op, of de stoepen zijn hoog. En binnen is het of klein of de tafels staan te dicht bij elkaar. Ik heb dan al snel het idee dat ik in de weg zit. Dan zit ik niet meer relaxed.” Luana: “Juist de culinair hoogstaande restaurants hebben vaak nog het meest te winnen. Die zitten toch wat vaker in oudere, minder goed bereikbare panden.”
Toegankelijk Uiteten wil informeren en adviseren
Het doel van Judith en Luana met Toegankelijk Uiteten is tweeledig: een heldere website voor mensen met een mobiliteitsbeperking over toegankelijkheid van restaurants én horecaondernemers adviseren over hoe ze hun panden toegankelijker kunnen maken. Judith: “Het bewustzijn van restauranteigenaren moet vergroot worden. Ook mensen met een lichamelijke beperking moeten gewoon bij jou terecht kunnen. Het is ook in hun eigen belang. Want als ik er met mijn rolstoel niet in kan, mis je ook de rest van het gezelschap dat met mij wil gaan eten. Elk restaurant zou moeten uitstralen dat iedereen welkom is. Om dat te bereiken zijn trouwens meestal geen grote verbouwingen nodig. Vaak zit het in kleine aanpassingen. Wij kunnen daar als ervaringsdeskundigen in adviseren.”